Frequently Asked Questions

 

Wanneer ben ik verplicht aangifte omzetbelasting te doen?

Wanneer u ondernemer bent en op jaar basis ongeveer €1345,00 of meer aan BTW moet afdragen, dan bent u verplicht aangifte omzetbelasting te doen.

 

Wanneer ben ik verplicht aangifte inkomstenbelasting te doen?

In principe bent u altijd verplicht aangifte inkomstenbelasting te doen, echter, wanneer u alleen in loondienst bent en verder geen aftrekposten hebt (zoals een eigen woning, studieschuld etc.) dan hoeft dit niet, dan doet uw werkgever dit voor u.

 

Kom ik in aanmerking voor de ondernemersaftrek?

Wanneer u meer dan 1225 uren voor uw bedrijf werkt, dan komt u in aanmerking voor de ondernemersaftrek. Startende ondernemers kunnen bovendien de eerste drie jaar een extra startersaftrek krijgen.

 

Wat is het verschil tussen inkomstenbelasting (IB) en omzetbelasting (OB)?

Op alle producten of diensten die u aanschaft, wordt een algemene verbruiksbelasting geheven. Dit is de omzetbelasting en wordt ook wel belasting over de toegevoegde waarde (btw) genoemd. De btw zit in de prijs die consumenten voor producten of diensten betalen. De consument betaalt de btw aan de ondernemer, die de btw vervolgens afdraagt aan de Belastingdienst. Inkomstenbelasting wordt jaarlijks afgedragen en is de daadwerkelijke belasting die over het inkomen afgerekend moet worden.

 

Wie is aansprakelijk voor mijn belastingaangifte?

Het is belangrijk om te weten dat u altijd verantwoordelijk bent voor de (gevolgen van de) ingediende belastingaangifte, ook al is deze door uw boekhouder verzorgd en zijn er grove fouten in uw aangifte gemaakt. Zolang uw boekhouder maar een akkoord van u heeft is hij ingedekt. U doet er dus goed aan een administratiekantoor of boekhouder te nemen die u vertrouwt en deskundig is. Een bekwaam administratiekantoor is zich bewust van hun taak en uw verantwoordelijk richting de fiscus.

 

Als het gaat om het uitbesteden van de gehele boekhouding, wat behoort niet tot een vaste prijsafspraak voor het jaarwerk?

U moet in dat geval denken aan andere werkzaamheden dan het opstellen van de jaarrekening of het voeren van de administratie. Zaken die niet behoren tot een vaste prijsafspraak voor het jaarwerk zijn bijvoorbeeld een liquiditeitsprognose, het opstellen ondernemingsplan of advies over de beste rechtsvorm. Over het algemeen worden ook over aanvullende werkzaamheden vaste prijsafspraken gemaakt, dus weet u vooraf altijd waar u aan toe bent.

 

Waar moet ik als ZZP’er opletten bij het uitkiezen van mijn administratiekantoor?

Het initiatief van de administratiekantoor: komt de administratiekantoor zelf met belasting- en startersvoordelen?
Administratiekantorentarief: hoe verhouden de tarieven van het administratiekantoor zich tot die van de concurrent? Vergelijk de werkwijze en de tarieven direct.

 

Wat vindt de Belastingdienst ervan dat ik als ZZP’er een administratiekantoor heb?

Als ZZP’er kunt u ervan uitgaan dat de Belastingdienst meer vertrouwen heeft in een aangifte die is ingevuld door een administratiekantoor, dan in een aangifte van de ZZP’er. De kans op controle door de Belastingdienst is niet alleen kleiner als een administratiekantoor uw belastingzaken regelt, u hoeft zich ook geen zorgen meer te maken over uw belastingaangifte.

 

Welke tarieven zijn gebruikelijk voor administratiekantoren?

Tarieven van administratiekantoren lopen – zoals bij zoveel professionals het geval is – uiteen. Het uurtarief kan variëren van 30 euro tot 90 euro. Een laag uurtarief betekent niet dat de desbetreffende administratiekantoor ook goedkoop is. Het aantal uren dat de administratiekantoor aan uw administratie besteedt is ook van belang. Het ene administratiekantoor zal efficiënter werken dan het andere kantoor. Het is daarom van belang om offertes van administratiekantoren met elkaar te vergelijken. Let daarbij op zowel het uurtarief als op de tijd die de administratiekantoor incalculeert voor uw administratie.

 

Wat kan een administratiekantoor voor mij als ZZP’er betekenen?

Een administratiekantoor is specialist op financieel en fiscaal gebied. Hij blijft op de hoogte van de jaarlijkse wijzigingen in de belastingwetgeving. Zo ontlast de administratiekantoor u als ZZP’er van administratieve taken en zorgt uw administratiekantoor in de meeste gevallen voor financieel voordeel.

 

Ik ben een ZZP’er. Heb ik wel een boekhoud- of administratiekantoor nodig?

Ja, want ook ZZP’ers hebben een financiële administratie en zijn belasting verschuldigd. Juist voor eenmanszaken zijn veel fiscale voordelen weggelegd. Die moet u echter wél kennen. Het in de arm nemen van een administratiekantoor kunt u zien als een waardevolle investering: een kundige administratiekantoor zorgt ervoor dat uw onderneming gebruik kan maken van alle belastingvoordelen. Ook kan uw administratiekantoor u helpen bij het efficiënter verwerken van uw administratie.

 

Wat is het belang van een goed administratiekantoor?

U dient zich bewust te zijn van het feit dat de kwaliteit van uw administratiekantoor(medewerkers)zich vertaalt in de belastingaangifte. Door het missen van fiscale voordelen kunt u duizenden euro’s teveel belasting betalen. Of nog erger is het wanneer uw administratiekantoor regelgeving niet goed toepast met als gevolg hoge naheffingsaanslagen van de Belastingdienst.

 

Wat is het verschil tussen een accountant en een boekhouder

De naam accountant is beschermd en alleen de Registeraccountants (RA) en Accountant-Administratieconsulenten (AA) mogen zich accountant noemen. Een accountant heeft meer bevoegdheden dan een boekhouder, dat is het voornaamste verschil. Een accountant is vooral interessant voor grotere bedrijven en ondernemingen die een snelle groei meemaken. Zo mag een accountant verklaringen van financiële betrouwbaarheid afgeven. Dat is voor bijvoorbeeld de bank en Belastingdienst een teken dat het goed zit. Daarnaast maken accountants vaak onderdeel uit van een groot kantoor, waardoor zij veel fiscaal juridische kennis in huis hebben. Handig voor complexe vraagstukken.

Meld uw bedrijf vandaag nog aan en ontvang meerdere boekhoudoffertes! Vergroot uw omzet door hoge kwaliteit leads te ontvangen van potentiële klanten uit uw regio. U betaalt alleen de leads die u ontvangt en uw deelname is altijd opzegbaar. Schrijf uw bedrijf vandaag nog in en vergroot uw omzet.

U vult één formulier in en ontvangt snel meerdere gratis offertes op maat van boekhoudkantoren uit uw regio. Zo bespaart u tijd én geld.