U bent als ZZP’er wettelijk verplicht een goede administratie bij te houden en te bewaren. U moet daarbij denken aan het opmaken van de jaarrekening. De gegevens uit de jaarrekening gebruikt u bovendien voor uw aangifte inkomstenbelasting. De jaarrekening bestaat uit drie verschillende onderdelen:
- een balans
- een resultatenrekening of winst- en verliesrekening
- een toelichting op beide
Een balans is een overzicht van uw bezittingen, uw schulden en uw eigen vermogen op een bepaald moment. Op een balans staat wat u bezit (activa, de linkerzijde van de balans), in de vorm van geld, goederen, enz. en hoe die gefinancierd zijn (passiva, de rechterzijde van de balans): met eigen vermogen of met vreemd vermogen (leningen). Anders gezegd: een balans is een momentopname van bezittingen en van de manier waarop deze zijn betaald.
Kortom, een hele klus waarbij goede financiële kennis vereist is. Vraag daarom nu meerdere offertes van boekhoudkantoren aan, die uw jaarrekening kunnen verzorgen. Vergelijk en bespaar!